Allegro kontra UOKIK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzy się nowym zasadom prowizji wprowadzonym przez Allegro. Istnieje bowiem podejrzenie, że łamią one przepisy antymonopolowe.
Sprzedający skarżą się na Allegro
Platforma Allegro niedawno dokonała aktualizacji regulaminu, w której zmieniła między innymi zasady pobierania prowizji od transakcji. Od teraz prowizją objęta jest nie tylko cena produktu, ale cała transakcja, włącznie z kosztami przesyłki. Oznacza to, że sprzedający zobowiązani są do zapłacenia większej prowizji od każdego zrealizowanego zamówienia. Decyzja ta spotkała się z licznymi mało przychylnymi komentarzami i wieloma skargami do UOKIK. Instytucja ta postanowiła zająć się sprawą.
Celem dochodzenia UOKIK będzie sprawdzenie, czy Allegro nie czerpie od sprzedających nienależnych korzyści. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy dodatkowe, nałożone przez Allegro opłaty są zgodne z prawem, jak dotkliwie uderzają w handlujących na platformie użytkowników oraz czy warunki zwrotu opłat zmieniły się na niekorzyść sprzedających. Jak wyjaśnia rzecznik UOKIK, decyzja o wszczęciu postępowania została podjęta w związku z olbrzymią ilością skarg ze strony sprzedających.
Na lupie również Allegro Smart
UOKIK zbada również, czy świadczona przez platformę usługa Allegro Smart jest w rzeczywistości tak korzystna dla kupujących i sprzedających, jak twierdzi usługodawca. Póki co, postępowanie jest prowadzone w sprawie, a nie przeciwko Allegro, co oznacza, że platformie nie zostały jak na razie postawione żadne konkretne zarzuty. Jeśli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykryje jakieś uchybienia, ma jednakowoż prawo do wszczęcia postępowania antymonopolowego.
Nie są to pierwsze kłopoty Allegro. Pod koniec zeszłego roku platforma została oskarżona o nadużywanie swojej dominującej pozycji na rynku. Z kolei jeszcze w roku bieżącym oprotestowane zostały wcześniejsze zmiany w regulaminie.